Teknoloji

Uçaklarda neden uçak modunu açmalıyız? Tek sebep teknoloji değil

Uçak seyahatleri sırasında elektronik cihazlarınızın uçak moduna alınması gerektiği uyarısını defalarca duymuş olabilirsiniz. Eşyaların saklanması ve koltukların dik tutulması gibi diğer kalkış uyarıları, itiraz edilmeyecek kadar makul güvenlik önlemleri olsa da, elektronik cihazların uçuş moduna alınmasıyla ilgili daha fazla soru ve tartışma var. Peki uçuşlarda neden telefonumuzu uçak moduna almamız gerekiyor?

Havacılık navigasyonu ve bağlanabilirliği, 1920’lerden beri paraziti en aza indirecek şekilde koordine edilen radyo hizmetlerine dayanmaktadır. Şu anda kullanımda olan dijital teknoloji, 60 yıl önce kullanılan bazı eski analog teknolojilerden çok daha gelişmiş, ancak bu kadar basit. Araştırmalar, bireysel elektronik cihazların, uçağın bağlantı ve navigasyon sistemleriyle aynı frekans bandında bir sinyal yayarak elektromanyetik girişim olarak bilinen şeyi yaratabildiğini gösteriyor.

Kalkış ve iniş sorunu

ABD Federal Havacılık Otoritesi ve Boeing tarafından 1992’de yapılan bağımsız bir çalışma, elektronik cihazların uçak paraziti üzerindeki kullanımını araştırdı ve uçuşun kritik olmayan aşamalarında bilgisayarlarda veya diğer kişisel elektronik cihazlarda rastgele bir sorun bulamadı. Ancak, kalkış ve inişlerin kritik aşamalar olarak kabul edildiğini belirtmekte fayda olabilir.

Ek olarak, ABD Federal İrtibat Kurulu, cep telefonları, uçak navigasyonu ve bağlantı gibi farklı kullanımlar için özel frekans bant genişlikleri oluşturmaya başlayarak bu girişimi engellemeye çalıştı. Dünyanın dört bir yanındaki hükümetler, uçuş sırasında işletme sorunlarından kaçınmak için benzer stratejiler ve politikalar geliştirdiler. AB’de, elektronik cihazların 2014’ten beri açık kalmasına izin verilmektedir.

Ağları aşırı yükleme tehlikesi

Tüm bu küresel standartlar yürürlükteyken havacılık sektörünün cep telefonu kullanımını yasaklamaya devam etmesi garip gelebilir. Ama o kadar değil.

Kablosuz ağlar bir dizi kule ile birbirine bağlıdır. Bu yer ağları üzerinden uçan yolcuların tümü telefonlarını kullanırsa, ağlar çok yüklenebilir.2021’de uçan yolcu sayısı 2,2 milyarın üzerindeydi ki bu 2019’daki yolcu sayısının sadece yarısı.

Bu küresel standartlar yürürlükteyken havacılık sektörü neden cep telefonu kullanımını yasaklıyor? Bunun bir nedeni, muhtemelen beklemeyeceğiniz bir şeyle ilgilidir: yer gürültüsü.

Yer paraziti nedir?

Kablosuz ağlar bir dizi kule ile birbirine bağlıdır. Bu yer ağları üzerinden uçan yolcuların tümü telefonlarını kullanıyorsa, ağlar çok yüklenebilir. 2021’de uçan yolcu sayısı 2,2 milyarın üzerindeydi ki bu 2019’daki yolcu sayısının sadece yarısı.

Elbette taşınabilir ağlar söz konusu olduğunda son yıllardaki en büyük değişiklik yeni bir standarda geçiştir. Yüksek hızlı bilgi aktarımı için tercih edilen mevcut 5G kablosuz ağlar, havacılık sektöründe birçok kişiyi alarma geçiriyor.

Radyo frekansı bant genişliği sınırlıdır, ancak buna hala daha fazla yeni cihaz eklemeye çalışıyoruz. Havacılık endüstrisi, 5G kablosuz ağ bant genişliği spektrumunun, ayrılmış havacılık bant genişliği spektrumuna oldukça yakın olduğuna ve bunun da havaalanlarının yakınına inen uçaklara yardımcı olan navigasyon sistemlerinde parazite neden olabileceğine dikkat çekiyor.

Avustralya ve ABD’deki havaalanı operatörleri, 5G’nin kullanıma sunulmasıyla birlikte havacılık güvenliğiyle temas telaşını dile getirdiler, ancak Avrupa Birliği’nde bu tür sorunlar olmadan yayılıyor gibi görünüyor. Her iki durumda da, 5G sorunları çözüldüğü için uçaklarda cep telefonu kullanımının sınırlandırılması gerekli bir önlem olarak görülüyor.

Çoğu havayolu şirketi artık müşterilerine kullandıkça öde veya ücretsiz Wi-Fi hizmetleri sunuyor. Yeni Wi-Fi teknolojileri ile yolcular teorik olarak uçakta arkadaşları veya müşterileriyle manzaralı bir sohbet için cep telefonlarını kullanabiliyor.

Uçakta herkes telefonda konuşuyorsa…

Ama dertler sadece teknolojik kaynaklara sahip değil. Yüzlerce kişinin bulunduğu bir uçakta, yolcuların sadece bir kısmı aynı anda telefonda konuşuyor olsaydı, bu büyük bir karmaşa olabilirdi. Uçuş görevlilerinin hizmet vermek için telefon görüşmelerinin bitmesini beklemek zorunda kalmasından, insanların telefonda konuşurken sergileyebilecekleri birçok davranışa kadar, telefon görüşmeleri diğer yolcuların deneyimi üzerinde önemli ölçüde olumsuz bir etkiye sahip olabilir.

Kısacası, şu anda uçuşta ( kalkış ve iniş gibi kritik aşamalar hariç ) cep telefonu kullanımının uçağın operasyonel kabiliyeti üzerinde bir etkisi olmadığı görülmektedir. Ancak kabin görevlilerinin görevlerini hızlı ve etkin bir şekilde yerine getirmelerini etkiler. 5G teknolojisi, uçak navigasyon sistemlerinin radyo bant genişliğine yaklaşıyor ve iniş sırasında uçak navigasyonu denemesiyle ilgili 5G sorusunu yanıtlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç var.

haber-suloglu.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu